Kalendarium

Wtorek, 2020-10-27

Imieniny: Iwony, Noemi

Statystyki

  • Odwiedziny: 257492
  • Do końca roku: 65 dni
  • Do wakacji: 241 dni

Poetycki patchwork, czyli wiersze z wycinków

Uczenie młodego, współczesnego człowieka o poezji, przekonanie go do jej czytania, poznawania, uwrażliwianie na jej odczuwanie jest nie lada wyzwaniem dla każdego polonisty. Szkoła jest niestety często ostatnim, często jedynym miejscem, w którym kładzie się nacisk na kontakt z tekstem poetyckim. Tym bardziej więc należy to robić i to w taki sposób, by dzieci zachęcić, a nie zniechęcić do obcowania z nim.

Myślę, że najlepszym sposobem jest ośmielenie ucznia do wejścia w rolę artysty, realizatora, autora. Zmotywowanie go do zaangażowania się w proces twórczy, który powinien być dla dziecka atrakcyjny, inspirujący, niecodzienny, powiązany z zabawą oraz wspólnym działaniem. Sprzyja temu tworzenie utworów poetyckich z kolorowych, wyciętych z gazet wycinków.

Do organizacji zajęć potrzebujemy starych czasopism, ulotek, kolorowych kartek A4, nożyczek, kleju. Nie zaszkodzi również płyta z muzyką poważną, która jest znakomitym tłem dla pracy twórczej.

Moi uczniowie wykonywali zadanie w parach.

Podczas lekcji, na których wyklejane są wiersze z przypadkowych wyrazów, każdy uczeń jest aktywny i przejęty rolą, którą pełni. Zadanie to wyzwala w dzieciach kreatywność, prowokuje do wysiłku intelektualnego oraz nieszablonowego działania. Odnalezienie powiązań między losowo wyciętymi słowami oraz zestawienie ich w logiczny i wyrażający emocje utwór poetycki nie jest łatwe. Aby osiągnąć zamierzony efekt, dzieci muszą również świadomie i celowo zastosować w tekście znane sobie środki artystyczne, dzięki którym wyrzeźbią prawdziwe perełki literackie. Okazuje się, że uczniowie szkoły podstawowej są już na tyle wrażliwi, dojrzali oraz inteligentni, że wykreowanie nowego świata za pomocą języka jest dla nich możliwe i zarazem przyjemne.

 W patchworkowych tekstach stworzonych przez moich uczniów odnajdziemy metafory, apostrofy, oksymorony, pytania retoryczne, wykrzyknienia, porównania, personifikacje, przerzutnie, epitety. Młodzi autorzy w atrakcyjny graficznie sposób zaprezentowali niebanalne zestawienia słów tworzące małe obrazy poetyckie.

Najcenniejszą umiejętnością, którą można nabyć dzięki tym zajęciom, jest według mnie zdolność do wyrażania własnych emocji w sposób subtelny, piękny, niebanalny. Dzielenie się swoją intymnością, światem wewnętrznym, przemyśleniami, wrażeniami, przeżyciami – komunikowanie się z rówieśnikami za pomocą języka nasyconego delikatnością i poetycką ulotnością.

Anna Bednarek

 

Wiersze moich uczniów:

 

***

Spacer tworzy bukiety i nastroje

Obrazy metafory

Bajeczne kolory i wzory

Powędruję za Tobą z koronką stu barw

Tropem najpiękniejszej natury

 

Życie i niezwykłe tajemnice

 

Prawdziwa miłość to

Siła, która wraca i dodaje skrzydeł

Dopóki jest nadzieja, uśmiechnij się i ciesz się sobą

Świat to kraina pełna miłości

Wielka jak pętla jezior

 

***

Między nami

to coś więcej niż radość

serce świata jak jedwab

ciesz się nim

Pielęgnuj malownicze szlaki na słonecznym Południu

Szczęśliwe stopy niosą szczęśliwych ludzi

Przeżyjemy przygodę życia!

 

***

Wszechświecie

niezwyciężony w działaniu

dla ciebie bajkowy

wyjątkowy spacer

na łagodnym świecie

w rytmie duszy poczuj

nieskończoność miłości

już czas na zwierzenia pełne emocji

Bądź zdrowa, piękna i żyj pełnią życia!

Kochaj!

 

Fraszka

Miejska wycieczka

 

Nie przegap poniedziałku,

bo jedziemy do parku

Witajcie podróże

Te małe i duże

Strzeż się zmęczenia

I do widzenia!

 

***

Najpiękniejsze są tylko wspomnienia

Bogactwo natury, anioły

I cisza, która krzyczy.

Jak uratować człowieka?

Gotowi na wszystko!

To jest walka o życie